PILIHAN UTAMA

OTHER AZ WEBSITE


WEBSITE ARTIS

RADIO ONLINE


SUMBER BERITA


MESTI KLIK

FAV FORUM


 
 
GALERI FOTO ANUAR ZAIN
Ruangan himpunan koleksi gambar² Anuar Zain yang di perolehi dari pelbagai sumber ... Galeri Foto Anuar Zain
SEMBANG SEMBANG
Sembangkan sesuatu di sini. Di ingatkan setiap topik yang dihantar hendaklah mesej yang membina bukan untuk perkara² negatif ... Forum

WELCOME / SELAMAT DATANG >

Selasa, 6 Mei 2008

Anuar Bataskan Pergerakan


Sepanjang hampir dua jam membuat persembahan, Anuar hanya berada di pentas. Untuk tidak menghampakan pe minat, Anuar berdiri di gigi pentas untuk bersalaman dengan mereka.
Menebalnya kasih peminat kepada Anuar membuatkan mereka terus berusaha untuk mendekati penyanyi itu. Di penjuru mana Anuar berdiri, di situlah mereka ber kerumun untuk bergambar dan menatap wajahnya dari dekat. Ada juga yang tidak mahu melepaskan tangan Anuar. Anuar yang sudah dapat menjangka reaksi peminat terhadap kemunculannya itu, meletakkan pengawal peribadi ber hampiran pentas termasuk di tangga pentas sekali gus menghalang peminat meluru naik ke arahnya.

Meskipun dia agak terkilan dengan suasana seperti itu, namun apa lagi yang boleh dilakukannya jika hasrat murninya untuk melayan peminat tercinta menimbulkan rasa kurang senang pada sesetengah pihak. Anuar berkata, dia memang teringin hendak turun me nemui peminat, tetapi terpaksa menahan desakan hati kerana bimbang mengundang lebih banyak cerita negatif.


“Saya mahu berjalan ke meja setiap yang hadir. Bukan senang orang hendak menyukai kita. Tetapi anda semua tahu apa akan terjadi jikalau saya buat begitu. Orang mula mengaitkannya dengan agama dan segala macam perkara.“Rasa terkilan memang ada. Ketika saya menjayakan per sembahan Minggu Setiausaha sebelum ini, suasana lebih relaks dan santai. Saya sangat menghargai peminat kerana tanpa mereka ke mana saya hendak pergi.“Mereka hanya ingin berseronok, tetapi ada pula yang salah faham dengan kenyataan saya. Terasa kekurangan persem bahan pada malam ini apabila tidak dapat mendekati pe minat.


“Bukan ini saja tetapi sejak siang tadi saya menghadapi beberapa masalah. Hendak balik selepas menunaikan solat Jumaat, tiba-tiba enjin kereta tidak boleh dihidupkan. Puas saya mencari kenderaan untuk menghadiri latihan di dewan ini.
“Tidak cukup dengan itu, sejak pagi jurutera bunyi untuk persembahan malam ini, Anthony, tidak menjawab panggilan telefon dan tidak membalas pesanan SMS. Isterinya juga tidak tahu di mana Anthony berada. “Persembahan saya malam ini tanpa jurutera bunyi. Latihan petang tadi dan sehinggalah persembahan malam ini, saya terpaksa menggunakan siapa saja yang ada di pentas,” katanya ketika ditemui selepas selesai persembahan.


Sungguhpun ketiadaan Anthony memberi masalah ke padanya, Anuar tidak bercadang mengambil tindakan kerana mereka sudah lama bekerjasama dan Anthony antara jurutera bunyi terbaik negara ini. Harapan Anuar, Anthony selamat dan dapat memberi alasan kukuh kenapa tidak muncul pada persembahan itu.Mungkin kerana ketiadaan Anthony, nyanyian Anuar lebih puas dinikmati mereka yang duduk berhadapan pentas.


Malang bagi mereka yang duduk berjauhan pentas kerana nyanyian dan perbualan Anuar kurang ‘menangkap’ pen dengaran. Anuar turut menyuarakan hasrat hatinya untuk mengadakan konsert khusus buat peminat penghujung tahun ini. Namun artis Malaysia kurang mendapat sokongan penganjur. Mereka masih memberi keistimewaan kepada artis luar termasuk dari Indonesia.
“Penganjur masih belum nampak kehebatan artis tempatan. Kalau ada rezeki, saya berminat mengadakan A Nite With Anuar Zain di seluruh negara. Tetapi peluang yang ada hanyalah membuat promosi album baru di pusat beli-belah.“Sebagai artis, puas apabila dapat menyanyi bersama muzik secara langsung. Apa lagi jika dapat menyanyi bersama orkestra. Kalau hendak buat konsert, mungkin di Stadium Negara dengan kehadiran lima atau enam ribu peminat.


“Penganjur bukan saja tidak yakin dengan saya, tetapi artis lain juga berhadapan masalah sama. Pemikiran orang kita tidak sukakan lagu Melayu dan tidak sayangkan bangsa sendiri. Sekali gus tidak sayangkan industri muzik tempatan dan asyik mengutamakan orang luar. “Mereka sepatutnya turun padang melihat persembahan artis tempatan. Penganjur hanya nampak (Datuk) Siti Nur haliza dan Mawi, tetapi macam mana dengan artis lain. Jika penganjur terus mengabaikan artis tempatan, tiada sejarah yang dapat dicatat mengenai artis Malaysia.


“Memang kecewa, tetapi ia bukan duit saya, jadi ter pulanglah kepada penganjur,” katanya.Oleh kerana bercadang untuk mengadakan konsert peng hujung tahun ini, Anuar menghadkan penampilannya pada persembahan terbuka. Atas alasan itu juga dia tidak menjayakan Minggu Setiausaha tahun ini walaupun menerima enam tawaran daripada hotel terkemuka.


Pada persembahan A Nite With Anuar Zain itu juga dia menggunakan segenap ruang yang ada menyanyikan lagu popularnya. Itupun bagi Anuar tidak cukup kerana masa singkat.Malam itu Anuar menyanyikan lagu Keabadian Cinta, Sesucinya Cintamu, Semua Untukmu, I’m The Lucky One, Kau Bunga Cintaku, Hanya Milikmu, Mungkin, Suara dan Siarra, Permata, Jangan Bersedih, Perpisahan, Kaulah Se galanya, Bila Resah, Teman Terulung, Lelaki Ini dan Ke tulusan Cinta. Sempat juga Anuar bergurau yang peminat hanya boleh mengambil gambarnya kerana dia tidak berani turun.


“Hari ini saya tidak boleh turun. Kalau saya turun anda berani bersumpah?” katanya.Akhirnya, hanya seorang peminat cilik berjaya lolos ke pentas dan mencium pipi Anuar.


Sumber Harian Metro.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama

 
 
 
CHAT BOX


MUSIC ZONE


FAV BLOG
-
 
 
ANUAR ZAIN BLOG © 2008 • Design by Shahrul Aiman