PILIHAN UTAMA

OTHER AZ WEBSITE


WEBSITE ARTIS

RADIO ONLINE


SUMBER BERITA


MESTI KLIK

FAV FORUM


 
 
GALERI FOTO ANUAR ZAIN
Ruangan himpunan koleksi gambar² Anuar Zain yang di perolehi dari pelbagai sumber ... Galeri Foto Anuar Zain
SEMBANG SEMBANG
Sembangkan sesuatu di sini. Di ingatkan setiap topik yang dihantar hendaklah mesej yang membina bukan untuk perkara² negatif ... Forum

WELCOME / SELAMAT DATANG >

Selasa, 29 April 2008

Aditya: Anuar Zain tidak 'bersalah'


APABILA sebuah akhbar menulis tentang Anuar Zain menyatakan kesanggupannya untuk dicium peminat atau membenarkan pemujanya duduk di atas pahanya, industri seni sekali lagi diperdebatkan dengan polemik baru.

Itu kenyataan berani daripada lelaki ini, itupun kalau benar kata-kata tersebut dilontarkan daripada kerongkong dan halkumnya. Setahu Aditya yang agak mengenali lelaki bernama Anuar Zain ini, dia tidak begitu. Sebaliknya sikap gentlemen dan sopan santunnya sering diutamakan.

Sebenarnya sekali imbas melihat tajuk akhbar itu, Aditya fikir hanya gimik semata-mata. Ternyata telahan itu silap selepas membaca baris demi baris dan di hati mula terdetik akan keberanian adik Ziana Zain ini.
Sehingga ada peminat membuat kesimpulannya melalui tulisan yang dikirim menerusi emel kepada beberapa wartawan hiburan (yang kemudiannya turut dilebarkan kepada mStar online) telah melihat industri hiburan sudah tenat dengan masalah sosial golongan artis yang kian menjadi barah.

"Mereka boleh lakukan apa yang disukai. Tidak kira bercium atau duduk di atas paha." Ini kata-kata (kononnya) daripada Anuar yang dipetik daripada akhbar bersaiz tabloid berkenaan.

Pengirim yang memperkenalkan namanya Shahrulrock itu cuba mempertikaikan keberanian Anuar sebagaimana yang dilaporkan akhbar tadi.
"Jika benar begini,persoalan yang harus kita utarakan sekarang adakah layak seorang artis di gelar sebagai 'public figure'?" tanyanya.

Lebih mengharukan kiriman itu dilengkapkan lagi dengan beberapa kepig gambar yang sebelum ini pun sudah rancak bermain di internet. Sebaran berantai gambar-gambar itu mampu menimbulkan aib yang bukan saja kepada Anuar tetapi peminatnya terutama wanita, baik bergelar dara mahupun mak orang.

"Jika gambar-gambar itu pula di jadikan sandaran pada hujah, sudah tentu ianya menelanjangi sikap dan budaya Melayu itu sendiri. Berpelukan, berciuman dan bersentuhan dengan bukan Muhrim walaupun dengan apa alasan sekalipun tetap HARAM di sisi agama Islam dan yang lebih memudaratkan bila perkara-perkara sebegini dilakukan di khalayak, disertai pula artis yang di kenali ramai (Anuar).

"Yang menghairankan, sudah hilangkah maruah dan harga diri makcik yang memeluk pinggang Anuar dan ke manakah harga diri wanita yang beriya-iya mencium pipi Anuar. Jika peminat setia sekalipun, landasan dan hukum agama perlu dijadikan panduan.

"Dalam berhibur, biar beradap. Sebagai artis, sejauh mungkin perkara begini wajib dielakkan kerana pengaruh artis itu sendiri sudah cukup besar kepada masyarakat. Artis menjadi idola, menjadi ikutan dan kegilaan remaja.

Bagi remaja yang terlihat gambar-gambar sebegini, yang menghalalkan ciuman dan pelukan sudah tentu bagi pemikiran cetek, mereka akan melihatnya sebagai satu trend, sebagai satu gaya hidup artis dan golongan 'mainstream glamour' dan kesannya golongan remaja ini juga akan terikut dengan trend dan corak kehidupan yang dipaparkan artis.

"Kita sudah terdedah dengan budaya artis yang melampau, gagal mengawal diri sebagai penghibur dan ikon masyarakat. Sebagai ikon masyarakat, artis wajib menyuntik sentimen yang positif, yang boleh mendatangkan kebaikan kepada masyarakat itu sendiri, menjadi penggerak untuk membasmi masalah sosial yang semakin parah.

Saya bukan menentang kemodenan dan dunia hiburan, tetapi saya membantah sekiranya isu-isu artis ini melibatkan artis Melayu dan Islam," kata Shahrulrock.
Panjang lebar petikan itu yang pada fikiran Aditya ia harus dikongsikan bersama. Ada benarnya kata-kata Shahrulrock itu, tepat sekali. Sebolehnya mahu disenaraikan apa yang dikatakannya, bagaimanapun Aditya juga mempunyai pandangan sendiri.
Seperti sangkaan awal ketika membaca tajuk berita itu, adakah benar ayat-ayat musnah itu yan dikeluarkan oleh lelaki baik seperti Anuar? Aditya mengenalinya, sering jua bersua muka walaupun tidak lama bersembang.

Lalu ekoran daripada laporan akhbar penghujung Mac 2008 itu, cerita-cerita lain ikut berbangkit termasuk penafian Anuar tentang kenyataannya. Aditya tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak sebab Aditya tidak berada di lokasi pengumuman konsert A Nite With…. Anuar Zain yang mencetuskan huru-hara ini.
Anuar menafikan sekeras-kerasnya kenyataan membenarkan peminat berbuat sesuka hati tetapi terhad ciuman di pipi sahaja itu. Kononnya lain yang dicerita, lain yang dipaparkan.

Bagaimanapun penafian itu bagaikan tidak relevan apabila ita melihat aksi-aksi makcik-makcik yang memeluk Anuar ketika menjayakan Minggu Setiausaha beberapa tahun lalu. Kebetulan isu ini timbul, maka ramai yang kreatif mencari kembali gambar-gambar kenangan menyaksikan persembahan Anuar untuk dijadikan senjata 'menembak' semula Anuar.

Dalam kes ini, mulut seakan terkunci untuk memanjangkan jawapan. Orang kata jangan menegakkan benang yang basah tetapi perlu diingat, benang itu mungkin sengaja dibasahkan oleh mereka yang tidak sensitf dengan perasaan orang lain.
Peminat, kadang-kadang melampaui batas kerana mengikut hati yang terlalu minat sehingga melupakan kesusilaan Timur. Anuar pula, cuba bayangkan, haruskah dia mengelak dan melarikan diri ketika peminat ingin bergambar dengannya? (Mungkin juga peminat cuba mengambil kesempatan mencium).

Sukar untuk kita jelaskan tetapi hakikatnya seperti kata Shahrulrock, ia tetap salah di sisi agama. Seharusnya orang dewasa macam kita, lebih bijak memilih mana intan, mana serpihan kaca.

Sumber: © mStar.Com - 29 April 2008

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama

 
 
 
CHAT BOX


MUSIC ZONE


FAV BLOG
-
 
 
ANUAR ZAIN BLOG © 2008 • Design by Shahrul Aiman