PILIHAN UTAMA

OTHER AZ WEBSITE


WEBSITE ARTIS

RADIO ONLINE


SUMBER BERITA


MESTI KLIK

FAV FORUM


 
 
GALERI FOTO ANUAR ZAIN
Ruangan himpunan koleksi gambar² Anuar Zain yang di perolehi dari pelbagai sumber ... Galeri Foto Anuar Zain
SEMBANG SEMBANG
Sembangkan sesuatu di sini. Di ingatkan setiap topik yang dihantar hendaklah mesej yang membina bukan untuk perkara² negatif ... Forum

WELCOME / SELAMAT DATANG >

Rabu, 23 April 2008

Catatan Peribadi – Tribute To Anuar Zain

Secara peribadinya mengenali Anuar Zain dari jauh, menatap sebening wajahnya, tutur katanya yang diatur sempurna, pancaran keikhlasan dari manis senyumannya, dari pandangan matanya yang penuh cahaya kejayaan.

Namanya gah dipersada seni suara sejak bertahun dahulu. Bermula dari langkah kanak2 riang berseragam sekolah, meningkat remaja dengan perubahan pada suara dan penampilannya sehingga mencipta kejayaan gemilang pada kedewasaannya.

Lagu2 nya masih mekar dalam ingatan sesiapa sahaja yang melalui zaman popularitinya sehingga ke hari ini. Mungkin ada yang menjadikan lagu2nya sebagai lagu dodoi menidurkan anak yang merengek tersengguk ngantuk di pangkuan ibu2.. Merdu suara keanak2kannya, membuai sesiapa sahaja yang mendengarnya.

Anuar pada ketika itu berganding bahu bersama teman seperjuangan, Elina membawakan lagu2 yang bercorak kemelayuan. Lagu dondang dan berdendang, lagu usik mengusik, lagu permainan yang memang sesuai denga jiwa kanak2nya.

Seperingkat kemudian, Anuar meningkat remaja. Masih bersama Elina, Anuar mula mendendangkan lagu2 lebih segar sesegar usianya yang masih di awal remaja. “ Kesan Kelukaan” dan “Nyanyian sekeping Hati” masih terkesan di jiwa pendengar sehingga kini. Apatah lagi dengan lahirnya album kompilasi Anuar Elina baru2 ini, menggamit semula ingatan pada Anuar dan Elina yang suatu ketika dulu begitu popular namanya
melata dibibir pendengar.

Setelah meniti kejayaan menghasilkan album di awal usia kanak2 sehingga remaja, Anuar beralih angin dengan memilih kerjaya di awan biru sebagai kerjaya tetapnya. Setelah puas terbang di setiap pelosok dunia dan menimpa pengalaman di bumi orang, rasa rindu tercuit juga di hati untuk kembali ke dunia seni suara. Jika sudah sebati di jiwa, kerinduan pasti meronta. Meski Anuar mempunyai kerjaya tetap ketika itu, sesekali bila ada undangan nyanyian, Anuar berbesar hati memenuhinya sekadar melepaskan rindu di jiwa.

Berfikir panjang, dan dengan berkat doa restu ibu bapa tercinta, Anuar nekad melepaskan kerjayanya ketika itu untuk terjun semula mewarnai dunia hiburan yang penuh dengan cerca merba dugaan dan godaan..Dengan langkah penuh azam, Anuar dengan senang hati menerima tawaran merakamkan album pertamanya yang berjudul Anuar Zain pada tahun 1998. Dengan harapannya ketika itu, peluang besar itu mampu menaikkan semula namanya di persada seni tanahair.

Anuar mula dikenali dan seolah2 mengimbas kenangan lalu, lagu “ Tangisan Naluri” menjadi popular dikalangan pendengar dan mendapat tempat di corong2 radio tempatan. Syukur kerana langkahnya berbaloi dengan popularity yang diraihnya. Pada tahun 1999, di Anugerah Industri Muzik (AIM), Abuar dinobatkan sebagai Penyanyi Baru Lelaki Terbaik dan Penyanyi Lelaki Terbaik,

Namun, hidup tak selalunya indah. Anuar tidak mendapat layanan yang sewajarnya dari syarikat rakaman naungannya ketika itu. Tiada kesungguhan untuk mempromosikan album oleh pihak tertentu, membuatkan Anuar patah hati. Anuar mulai sedar, dirinya ibarat rama2 patah sayap. Jika didiamkan, akan mati jatuh terkulai menjadi debuan sebati di bumi.

Anuar nekad mengorak langkah berpaling dari apa yang diharapkannya suatu ketika dulu. Masih mencari2 haluan, Anuar seperti orang buta dihulurkan tongkat untuk berjalan betul. Sepeninggalannya dari syarikat rakaman terdahulu, Anuar mendapat perhatian sebuah syarikat rakaman yang sudi menjadi penaung. Anuar kemudian mengikat kontrak bersama syarikat Synchrosound dan berhasil menerbitkan album penuh pada tahun 2003. Dengan barisan lagu-lagu merdu kombinasi balada, R&B dan rancak, Anuar bangkit semula menghidupkan dunia seni suara tanahair. Namanya gah semula selepas zaman kemuramannya. Tak sia2 pengorbanan Anuar ketika itu, pada tahun itu, kegemilangan Anuar terserlah setelah berjaya meraih gelaran dan berjaya dinobatkan sebagai Vokal Lelaki Pilihan di Anugerah Era2003 ( AE’03) , Persembahan Vokal Terbaik di Dalam Album ( Lelaki ) dan Lagu Terbaik menerusi lagu Keabadian Cinta, keduanya di Anugerah Industri Muzik 2003. Pada majlis anugerah Bintang Popular Berita Harian, Anuar berjaya dinobatkan sebagai penerima anugerah Penyanyi Lelaki Popular..

Anuar sekali lagi mengungguli beberapa anugerah di majlis2 anugerah anjuran tempatan dan luar Negara seperti di APM2004, Anuar berjaya membawa pulang gelaran Penyanyi Lelaki Popular sebelum episod duka menjelma semula.

Umpama mimpi buruk Anuar sekali lagi terasa hati dengan syarikat rakaman naungannya apabila digantung tak bertali. Pelbagai isu yang timbul mengakibatkan jejaka kacak ini berjauh hati.

Namun pengalaman lalu begitu mendewasakan. Anuar tidak melatah dengan keadaan itu, dengan sabar Anuar melalui detik2 pedih itu tanpa sebarang tindakan buruk.
Dalam diam2, Anuar mengorak langkah sendirian dengan memenuhi undangan demi undangan majlis2 korporat dan majlis2 anugerah untuk memastikan dirinya tidak hilang dari ingatan penggemar2 muzik dan peminat2nya.

Selama lebih 3 tahun selepas penderitaan itu, Anuar hanya menabur janji2 manis kepada peminat2nya bahawa album terbarunya akan dikeluarkan tidak lama lagi. Setia menanti album terbaru dari penyanyi hebat ini, peminat Anuar tidak pernah berkurangan malah sokongan kuat dari peminatlah, Anuar masih berada pada kedudukannya.

Tidak pernah bosan mendengar lagu2 yang sama setiap kali Anuar membuat persembahan, malah kebanyakan lagu2nya terdahulu, masih segar dan manis di halwa telinga. Setiap tahun berlalu, Anuar seolah2 sentiasa melahirkan album baru meski hakikatnya, barisan lagu2 yang dibawanya bertahun2 lalu adalah barisan lagu2 lama yang pada kewajarannya, sudah lapuk tak berbisa. Tetapi kerana kekuatan Anuar yang tersendiri, lagu2nya masih menjadi siulan sehingga sekarang. “ Semua Untukmu”, “ Keabadian Cinta” dan “ Mungkin” berjaya mencipta kejayaan yang tersendiri.

Diam2 berisi, Anuar kemudiannya dengan nada bersungguh menjanjikan bahawa beliau akan muncul dengan album terbaru pada tahun 2007. Ramai yang menantikan janji Anuar akan dilunaskan. Banyak cakap2 orang dikalangan wartawan hiburan yang mengandaikan bentuk muzik yang bakal dikeluarkan oleh Anuar ketika itu.

Tidak kurang ada yang mencemuh mengatakan Anuar terlalu cerewet memilih lagu menyebabkan penghasilan albumnya tertunda bertahun2 lamanya. Pada Anuar, cerewet itu perlu bagi memastikan kualiti yang bakal ditonjolkan.

Memberi beberapa nama selebriti sebagai contoh seperti Ebiet G Ade, Anuar mahu mengikut langkah penyanyi sohor Indonesia itu dalam menghasilkan produk berkualiti tinggi. Biar lambat asalkan hasilnya memuaskan dan tidak mengecewakan.

Akhirnya pada September 2007, Anuar melancarkan album ketiganya dengan judul Anuar Zain yang mana hampir keseluruhan lagunya mempertaruhkan muzik dari Indonesia. Hasilnya memberi impak yang pelbagai.

Yang paling gembira adalah para peminat yang tak jemu menyokong Anuar selama ini. Kesabaran menanti buah tangan Anuar berbaloi dengan kualiti album yang cukup membanggakan.

Dalam keseronokan peminat memuji album tersebut, tidak pula pada dunia hiburan di Malaysia apabila Anuar dihentam dengan teruk sekali sehingga mengundang pelbagai kontroversi yang tidak wajar diutarakan. Bukan masalah besar, hanya isu menganak tirikan composer tempatan, kononya Anuar lupa diri dan tidak menghargai seni tempatan. Malah ada yang mengatakan Anuar tidak percaya pada bakat composer tempatan.

Isu panas itu ditangani Anuar dengan begitu bersahaja. “ Nikmatilah Muzik Tanpa Prejudis”, sudah cukup rasanya untuk menjawab semua persoalan. Namun manusia haloba tidak pernah senang denga kejayaan orang lain. Anuar dipinggir majlis Anugerah seperti AIM untuk mencalonkan albumnya di sebarang kategori dipertandingkan. Kerana tidak menepati kriteria yang ditetapkan.

Tidak mengapa bagi Anuar kerana baginya, penghasilan album tersebut bukan untuk merebut anugerah. Ianya adalah buah hati yang menjadi buah tangan darinya kepada peminat. Cukup dirinya puas dengan apa yang dihasilkan. Itu begitu memadai.

Tidak cukup dengan isu lagu, Anuar sekali lagi titampar dengan kes saman pecah kontrak oleh syarikat rakamannya dahulu, Synchro.

Anuar hanya menyerahkan pada kebijaksanaan mahkamah untuk menangani isu tersebut. Sikap bersahaja Anuar, membuahkan hasil kerana pada akhirnya, pihak Synchro membatalkan saman terhadapnya, kerana tidak mempunyai sebab munasabah meneruskan saman. Kes ditutup dengan aman dan semakin hilang dari ingatan dunia hiburan.

April menjelang semula dan seperti kebiasaan, pada bulan ini, ramai penganjur yang ingin menganjurkan minggu setiausaha yang mana Anuar Zain sering menjadi pilihan utama. Namun pada tahun ini, Anuar tegas menyatakan, beliau tidak akan menerima sebarang undangan untuk menjayakan Minggu Setiausaha seperti yang pernah dilakukannya dahulu. Alasannya jelas, Anuar ingin menumpukan perhatian mencari penganjur untuk menjayakan konsert yang telah lama diidamkannya.

Angkara penolakannya itu, Anuar sekali lagi dikatakan besar kepala, semata2 kerana menolak untuk menjayakan Minggu Setiausaha. Hairan, mengapa isu sekecil itu diperbesarkan oleh wartawan hiburan.

Tidak cukupkah apa yang Anuar pernah lakukan dulu? Kerana sekali penolakan, Anuar di belasah dengan tohmahan melulu beberapa pihak yang tidak senang dengan penolakan Anuar. Maka hilang semua kebaikan Anuar kepada mereka selama ini, yang ada hanyalah sikap buruk Anuar yang sentiasa dipersoalkan dan menjadi soalan wajib wartawan untuk bertanyakan tentang isu itu.

Mengambil peluang pada penolakan Anuar, sebuah syarikat hiburan, Sutra D’Mega Entertainment Sdn Bhd berkesudian menganjurkan sebuah “ Showcase” yang berkonsepkan makan malam untuk Anuar Zain. Bersetuju dengan tawaran Sutra D’Mega, Anuar berbesar hati menjayakan persembahan itu. Bertemakan “ Glamour”, Anuar akan mendendangkan 17-19 lagu kegemarannya pada malam bersejarah itu. Bertarikh 2 Mei 2008 dan bertempat di Dewan Felda Kuala Lumpur, majlis itu bakal dipenuhi dengan peminat2 Anuar Zain dan rakan-rakan artis yang terlebih awal menempah tiket menyaksikan persembahan Anuar yang julung kali diadakan.

Begitu banyak rintangan yang perlu dihadapi anak seni seperti Anuar Zain sebelum mencipta kejayaan seperti hari ini. Bagi pihak peminat yang tak putus memberikan sokongan, Anuar diharapkan mampu memberikan persembahan terbaik pada malam 2 Mei ini.

Rentetan perjalanan seni Anuar ini adalah selembaran kecil yang tersemat di ingatan saya sebagai pemerhati dan pemuja lagu2nya.

Seribu penghargaan buat Anuar Zain yang selama ini menjadi penghibur hati saya, pengubat duka lara saya.
Terima kasih kerana suara anda adalah mahkota dunia seni suara Negara.

Terbaru, Tahniah atas kemenangan anda di APM2008 sebagai Artis Lelaki Terbaik.


:::::::::::::: PENGHARGAAN BUAT ANUAR ZAIN…

1 Ulasan:

Blogger AiNzek berkata...
 

yaa..support AZ.Dont give up,bro!! We love you!!

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama

 
 
 
CHAT BOX


MUSIC ZONE


FAV BLOG
-
 
 
ANUAR ZAIN BLOG © 2008 • Design by Shahrul Aiman